Wat begon als een uit de hand gelopen hobby, groeide uit tot een eigen brouwerij. Bieren Cabardouche kocht in september een eerste brouwinstallatie aan. De vijf brouwers sloegen de handen in elkaar na het volgen van een cursus bierproeven. Daar kregen ze inspiratie en kriebels om de Blonde Stoot, Stout Mokke en De Reus te ontwerpen. Vijf jaar later startten ze een eigen brouwerij.
Wat onderscheidt jullie van andere bierbrouwers?
Elise Vandoninck: “Vroeger was bierbrouwen de normaalste zaak ter wereld. Elke stad had kleine brouwerijen en dat gevoel wilden we nabootsen. Onze bieren zijn ambachtelijk met een kleine twist. We zijn niet bang om te experimenteren en te vernieuwen. Toch verwachten we resultaat van elk experiment. Wat wij maken, moet verrassend en lekker zijn.”
Hoe kunnen we jullie bieren herkennen?
“Qua smaak zijn we niet vast te pinnen. De stijl van onze etiketten zit wel altijd in dezelfde lijn: hetzelfde design met veel kleur. Ook met de benaming van onze bieren proberen we altijd iets grappigs en Antwerps te doen. Er is altijd een verwijzing naar het vrouwelijke en zelfs het hoerachtige, maar toch mag het niet té plat zijn. Cabardouche is het perfecte voorbeeld: een heel mooi en typisch Antwerps woord. We zitten in ‘t stad, de perfecte gelegenheid om daarmee te spelen. Het is wel een uitdaging voor de toekomst om telkens nieuwe namen te verzinnen.”
Welk van jullie bieren wordt het meest verkocht?
“Wij hebben drie vaste bieren: Blonde Stoot, Stout Mokke en De Reus. We brouwen die niet zelf omdat onze installatie te klein is. In onze brouwerij willen we meer experimenteren. Wij brouwen ook voor derden. Als een bedrijf of iemand voor een verjaardag een eigen bier wil brouwen, kan je daarvoor bij ons terecht.”
Jullie bieren zijn ook te vinden in vele cafés en winkels, voelen jullie de invloed van de coronacrisis op jullie omzet?
“Het is nu allemaal een beetje stilgevallen. Wij leveren normaal aan drankenhandelaars die vervolgens de cafés en restaurants voorzien. Of onze omzet verlaagd is, kan ik niet met zekerheid zeggen. We hebben wel één brouwsessie van onze Blonde Stoot afgelast. Voornamelijk omdat het een heel hoppig bier is waardoor het snel gedronken moet worden. Je kan dat niet jaren in je kast zetten, wat met sommige andere bieren wel kan.”
Hoe vangen jullie dit op?
“In het begin van de crisis hebben we alles gewoon laten liggen. Door de onwetendheid was het moeilijk in te schatten hoe lang het allemaal zou duren. We vonden het ook niet verantwoord om te leveren als iedereen in zijn kot moest blijven. Wanneer alles uiteindelijk begon te stabiliseren, hebben we besloten om die leveringen wel te doen. Op vrijdag kunnen klanten bij ons komen afhalen. Zo hebben we tijdens deze periode zelfs nieuwe bieren gelanceerd die het even goed doen.”
Heeft de coronacrisis een grote invloed op de bierbrouwerijen in het algemeen?
“Ik denk dat de grote merken de crisis het hardst voelen. De grote multinationals moeten hun inkomen halen uit massaverkoop, maar grote evenementen als festivals en voetbamatchen zijn afgelast. De mensen die thuis zitten, kiezen sneller voor een kwaliteitsbier of een ambachtelijk bier. De kleine brouwerijen voelen het volgens mij minder, wij brouwen bijvoorbeeld maar één keer per week en hebben elk nog een andere vaste job. Alles wat we overhouden van de verkoop van ons bier is het leuk, maar we rekenen er niet op.”
Zijn er nog uitbreidingsplannen?
“Natuurlijk zitten er nog veel grote plannen in ons hoofd, maar ik denk dat we nog een jaar of twee hier blijven. Wat we wel op het oog hebben, is de mogelijkheid om ons café te vergroten. Voorlopig kunnen er maximum negen mensen binnen. Dus ergens een volwaardig café hebben, zou heel leuk zijn. We gaan nooit een gigantische brouwerij worden, daarvoor experimenteren we te graag. Dit jaar hebben we een eigen installatie gekocht, dus we zien wel wat de volgende stap is.
Beeld: Senne Van der Ven
Leave A Comment