De najaarscampagne van 11.11.11 focust op het thema menselijkheid

De organisatie 11.11.11 heeft onthuld dat zij achter de mysterieuze verkiezingsposters zitten met de slogan Wie komt er op voor menselijkheid? Deze actie behoort tot hun nieuwe campagne Menselijkheid heeft een voornaam.  “Het zijn woelige tijden waarin mensenrechten onder druk staan”, zegt Kenny Van Minsel, persverantwoordelijke van 11.11.11.

De organisatie voor internationale solidariteit schenkt met hun nieuwe campagne aandacht aan mensenrechten. De nadruk ligt op vluchtelingen, oorlogsdoden en klimaatslachtoffers, want deze mensen worden volgens 11.11.11 vergeten. “Hun mensenrechten lijken minder belangrijk, nochtans zijn zij evenveel mens als jij en ik”, staat er te lezen op hun website.

Changemakers

De organisatie zet volop in op changemakers. Dat zijn mensen die op de barricades gaan staan voor mensenrechten om zo de slechte levenssituatie van mensen te verbeteren. Het gaat om duizenden Vlamingen en Brusselaars die op pad gaan en acties op poten zetten. “We schuiven ook enkele persoonlijke verhalen van changemakers naar voren. Een voorbeeld hiervan is het verhaal van Passy, zij begeleidt slachtoffers van seksueel geweld in Oost-Congo. Deze changemakers zijn belangrijk om onze campagne kracht bij te zetten”, zegt Kenny Van Minsel.

Het is belangrijk om voor deze campagne samen te werken met internationale partners, maar ook lokaal kan er veel gebeuren. “We moeten het thema menselijkheid altijd aanpakken op wereldniveau. Langs de andere kant is menselijkheid ook ‘geen-ver-van-ons-bedshow’ en mogen we niet vergeten wat er lokaal in Vlaanderen vandaag de dag al gebeurt. Denk maar aan de gekende spaghettislagen; dat is een perfect voorbeeld van je inzetten voor je medemens”, weet Kenny Van Minsel.

Structurele verandering

11.11.11. is een koepelorganisatie die veel wereldwijde acties ondersteunt. Ze werkt samen met 60 andere organisaties. Deze zijn gelegen in Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Zuid-Amerika “We doen met onze organisatie eigenlijk heel veel, maar de ultieme missie is om uitbuiting uit de wereld te helpen”, zegt Kenny Van Minsel. De organisatie wilt een structurele verbetering zien na deze campagne. “Als we met velen samenwerken, kunnen we als één massa een verandering teweegbrengen ”, volgens Kenny Van Minsel.

Novembermaand

De campagne is net van start gegaan en loopt nog door tot in december, maar de nadruk ligt op de novembermaand. Daarin zullen de meeste acties rond menselijkheid plaatsvinden. De organisatie rekent hiervoor op duizenden vrijwilligers.  “We ontmoeten veel mensen die zich inzetten voor de sociale doelen van een gemeenschap en dat is heel verwarmend”, zegt Kenny Van Minsel.

 

By | 2024-10-24T21:36:42+02:00 oktober 24th, 2024|Actua|0 Comments

About the Author: